Ridande på en åsna

Apg 1:6 När de nu var samlade frågade de honom: ”Herre, är tiden nu inne då du ska återupprätta riket åt Israel?” 7 Han svarade dem: ”Det är inte er sak att veta vilka tider eller stunder som Fadern i sin makt har bestämt. 8 Men när den helige Ande kommer över er, ska ni få kraft och bli mina vittnen i Jerusalem, i hela Judeen och Samarien och ända till jordens yttersta gräns.”

Judarna var ockuperade av romarna. Det romerska världsriket hölls samman av en enorm krigsmakt. Varje försök till uppror slogs ner med brutalt våld där vägarna kantades av korsfästa upprorsmän. Romarna utbredde sitt imperium med en oövervinnlig armé där soldaterna fruktade sina befälhavare mer än sina fiender.

   När de romerska fältherrarna och kejsarna gjorde sin triumfmarsch in i Rom efter en stor seger stod triumfatorn själv i en ståtlig vagn som drogs av fyra hästar. Runt omkring fanns soldaterna, det stora krigsbytet och de besegrade folkens yppersta företrädare förnedrade, ibland nakna i kedjor. Och längs vägen där man drog fram stod folket och jublade. Det sägs att en slav skulle stå på triumfatorns vagn och viska till honom ”Memento mori – kom ihåg att du är dödlig”, för att inte skulle förgås av högmod.

När Jesus gjorde sitt officiella intåg i Jerusalem kom han ridande på ett åsneföl som profeten sagt:

Sak 9:9 Fröjda dig stort, dotter Sion! Jubla, dotter Jerusalem! Se, din kung kommer till dig, rättfärdig och segerrik är han. Han kommer ödmjuk, ridande på en åsna, på en åsninnas föl.

Jämförelsen mellan triumfatorn och Jesus är slående. Den romerske triumfatorn i en glänsande vagn med fyra hästar, omgiven av soldater, krigsbyte och slavar. Jesus, konungarnas konung, kommer ödmjuk, ridande på ett åsneföl, för att bara lite senare låta sig korsfästas för att frälsa människosläktet från dess synd.

   Men när man tänker efter, vem har gått till historien och var är romarriket idag.

Är tiden nu inne då du ska återupprätta riket åt Israel? Ja, han skulle upprätta riket, men inte på det sätt judarna vid denna tid tänkte sig. Inte genom att med vapenmakt driva bort romarna.

   Men när den helige Ande kommer över er, ska ni få kraft och bli mina vittnen i Jerusalem, i hela Judeen och Samarien och ända till jordens yttersta gräns.”

Messiaskonungens välde omfattar inte bara landet Israel och judarna, utan hela jorden och alla folk. Och missionsbefallningen genomförs inte med vapenmakt utan med Guds kärlek som vapen där vi kommer ridande i ödmjukhet på våra åsnor, våra husförsamlingar, för att förkunna de goda nyheterna om Gud rikes ankomst.

”Genom evangeliet lägger Gud sina fiender under sina fötter”, hörde jag någon säga.

   Kol 2:15 Han har avväpnat andevärldens furstar och väldigheter och låtit dem bliva till skam inför alla, i det att han i honom har triumferat över dem.

     Jesus ovillkorliga lydnad till Gud och hans utgivande kärlek till människorna har avväpnat andevärldens onda makter och avslöjat deras upproriska verksamhet och fått dem att bli till skam inför alla. Varhelst evangeliet predikas blir dessa andemakter avväpnade och kraftlösa. I stället upprättas Guds rike med nya värderingar och en ny kultur.

2 Kor 2:14 Men vi tackar Gud, som ständigt för oss fram i Kristi segertåg och sprider sin kunskaps doft genom oss överallt.

   Vår kallelse är att vandra i Kristi segertåg och sprida en ljuvlig doft av kunskap om Gud rike i vår omvärld. Ödmjukt ridande på våra åsnor vänder vi andra kinden till, går andra milen. Vi är generösa, utgivande, lönar ont med gott och ber för våra fiender. På så sätt avväpnas ondskans andemakter och läggs under Jesus fötter.

 I vår köttsliga människa vill vi gärna triumfera som de romerska fältherrarna, briljera, glänsa, men Gud har en annan strategi: Älska herren din Gud av allt ditt hjärta och din nästa, din granne, din arbetskamrat, dina släktingar o.s.v., som dig själv.

   Det handlar om en Jesus-revolution. Våld och hat kan aldrig besegras med våld och hat, men med den utgivande kärlek Jesus visade när han gav sitt liv för oss. Vi är kallade att förändra världen med himmelska metoder och himmelska värderingar. Vår kallelse är att representera, återspegla Kristus, till en sargad och vilsen värld.

   Varje husförsamling är en bit av Guds rike på jorden och visar på ett nytt sätt att leva och ett nytt sätt att tänka. Jesus regerar i dag genom oss, sina lärjungar, här på jorden. När Jesus sedan personligen kommer tillbaka till jorden kommer han att föra allting fram mot sitt slutmål som är en ny himmel och en ny jord.

Tommy Lindén